Günümüz eğitim ortamlarında sadece akademik başarı değil, aynı zamanda öğrenciler arası sağlıklı iletişim, empati kurma becerisi ve çatışma çözme yetkinlikleri de büyük önem taşımaktadır. Bu noktada akran arabuluculuğu, okullarda barışçıl bir iletişim kültürü oluşturmak için etkili bir yöntem olarak öne çıkmaktadır.
Akran arabuluculuğu, öğrenciler arasında yaşanan anlaşmazlıkların, yine öğrenciler tarafından, tarafsızlık ve gizlilik ilkelerine uygun şekilde çözüme kavuşturulması sürecidir. Arabulucu öğrenci, çatışmanın taraflarını dinler, her iki tarafa da kendilerini ifade etme fırsatı verir ve birlikte çözüm yolları bulunmasına yardımcı olur. Burada amaç, kazanan-kaybeden yerine her iki tarafın da kazançlı çıktığı bir uzlaşı ortamı oluşturmaktır.
Empati ve iletişim becerilerini geliştirir: Öğrenciler, karşısındakini dinlemeyi, anlamayı ve duygulara duyarlı yaklaşmayı öğrenir.
Sorumluluk duygusunu artırır: Kendi sorunlarını barışçıl yollarla çözebilen bireyler, toplumsal sorumluluk bilinci kazanır.
Okul iklimine olumlu katkı sağlar: Şiddet, zorbalık ve benzeri olumsuz davranışların önüne geçilir, güvenli bir öğrenme ortamı oluşur.
Özgüven kazandırır: Öğrenciler, çözümün bir parçası olduklarında kendilerini değerli ve etkili hissederler.
Öğrenciler, kendi yaş gruplarından biriyle konuşurken daha açık ve rahat hissederler. Aynı dili konuşan, benzer sorunları yaşamış bir akranla empati kurmak daha kolaydır. Bu da çözüm sürecini daha verimli hale getirir.
Sonuç olarak, akran arabuluculuğu yalnızca bir sorun çözme yöntemi değil, aynı zamanda çocukların ve gençlerin barış içinde bir arada yaşama, hoşgörü, anlayış ve karşılıklı saygı değerlerini içselleştirmeleri için güçlü bir araçtır. Eğitim ortamlarında bu uygulamanın yaygınlaştırılması, sadece öğrenciler değil, toplumun geleceği adına da son derece değerlidir.
Psikolojik Danışman
Onur GENEL
Okul Psikolojik Danışmanı Onur GENEL Akran Gönüllü Lideri öğrenciler ille eğitime devam etmektedir.